Dwie formuły wyścigów

Już od początku swojego istnienia samochód wzbudzał wiele kontrowersji. Wielu dostrzegało w nim ogromny potencjał, ale byli też i tacy, którzy samochód traktowali jako kolejną ciekawostkę, która raczej się nie sprawdzi. Ci pierwsi dążyli do tego, by samochód się rozwijał, zmieniał i udoskonalał. Oni też zaczęli organizować pierwsze wyścigi. Na początku trasy były krótkie i zazwyczaj wiodły z miasta do miasta. W takich zawodach mogły startować praktycznie wszystkie auta. Nie było żadnych podziałów i zastrzeżeń. Jednak już pierwszy triumfator wyścigu na tracie Paryż – Rouen nie mógł odebrać swojej nagrody, gdyż w zawodach obok szybkości uwzględniano też bezpieczeństwo oraz komfort jazdy. Zwycięzcą okazał się ktoś inny. W tych pierwszych wyścigach masowo brały udział kobiety. Do roku 1906 wyścigi samochodowe przybrały zupełnie inny charakter. Przede wszystkim podzielono je na dwie kategorie, zwane inaczej formułami. W formule pierwszej mogły startować samochody, które musiały spełniać określone parametry. Najczęściej dotyczyły te ograniczenia mocy silnika, rozmiarów auta i jeszcze innych spraw. Natomiast w kategorii drugiej startowały praktycznie wszystkie pojazdy. Wyścigi samochodowe były zawsze doskonałą okazją dla producentów aut, żeby pochwalić się nowinkami technicznymi i różnymi osiągnieciami w motoryzacji.